فوايد و ارزش‌هاي درختان شهري و پيرامون شهري
بيشتر درختان و درختچه‌ها براي تامين سايه و زيبايي در شهر كاشته مي‌شوند،‌ اما درختان و درختچه‌ها فوايد و ارزش‌هاي ديگري نيز دارند،‌ كه بايد در انتخاب آنها توسط كارشناسان به آنها توجه شود. اين فوايد و ارزش‌ها مي‌توانند در سه گروه به شرح زير دسته‌بندي شوند: زيست‌محيطي، اجتماعي - فرهنگي و اقتصادي.

فوايد و ارزش‌هاي زيست‌محيطي
درختان، محيط‌زيست را با كنترل اقليم، كنترل آلودگي و افزايش كيفيت هوا، حفاظت در برابر تشعشعات ماورا بنفش، در برابر باد، تخفيف آلودگي صدا، ترسيب كربن،‌ حفاظت از كيفيت آب و خاك، پناه دادن به پرندگان و حياط وحش تغيير مي‌دهند.

درختان و كنترل اقليم شهر
كنترل اقليم با تعديل اثرات خورشيد، باد و باران تحقق مي‌يابد. انرژي خورشيدي در تاستان توسط برگ‌هاي درختان، به ويژه پهن برگان، جذب يا تغيير جهت مي‌دهد و در زمستان از بين شاخه‌هاي درختان (خزان‌كننده) عبور مي‌كنند. در تابستان وقتي مردم در زير سايه درختي مي‌ايستند، احساس خنكي مي‌كنند و از قرار گرفتن در نور خورشيد و اثرات زيان‌بخشي اشعه ماوراء بنفش كه در هواي آلوده شهر تشديد مي‌يابد، در امان‌اند.
سايه به ويژه در اقليم كشور ما و از جمله براي تهران با بيش از 300 روز آفتابي يكي از مهم‌ترين فوايد و محسوس‌ترين ارزش‌هاي درختان شهري است.
درختان خزان‌كننده بلندو با تاج پهن بهترين سايه را ايجاد مي‌كنند. درختان هم‌چنين روي خاك، آسفالت و بناها و ديگر سطوحي كه انرژي خورشيدي را جذب مي‌كنند و سپس اين گرما را به محيط اطراف خود برمي‌گردانند، ‌سايه مي‌افكنند. بدون حمايت درختان ساكنان شهر بي‌هيچ شبهه‌اي در محاصره تشعشعات گرم قرار مي‌گيرند. در مقايسه با عرصه‌هاي روستايي پيراموني،‌ عرصه شهر، يا اين «جزيره گرم شهري» در تابستان از 3 تا 5 درجه سانتي‌گراد (شايد حتي پيشتر) گرم‌تر است. درختان شهري اين گرما را كه از وجود آسفالت،‌ بناها، اتومبيل‌ها و آلودگي ناشي مي‌شود،‌ كاهش مي‌دهند.
درختكاري آسان‌ترين، ارزان‌ترين، پاك‌ترين و زيباترين راه‌حل براي ايجاد يك شهر خنك است.